___________Преподобный Даниил Столпник – житие____________. Житие святого симеона столпника, написанное антонием, его учеником

Господь сотворил человека по Своему образу разумным и свободным. Кроме того, человеку дана возможность приобрести богоподобие. Оно заключается в стяжании способности любить: «Бог есть любовь, и пребывающий в любви пребывает в Боге и Бог в нем».

Вся христианская нравственность и аскетика направлена к одной единственной цели – стяжание божественной любви. Сам Господь указывает на два столпа христианской жизни: «Возлюби Господа Бога всем сердцем твоим. И всею душею твоею, и всею крепостию твоею, и всем разумением твоим, и ближнего твоего, как самого себя». «На сих двух заповедях утверждается весь закон и пророки».

Однако, чтобы достигнуть этого благодатного дара, необходимо много потрудиться и очистить свою душу от греховной скверны. Тысячи святых угодников Божиих шли к этой цели, удаляясь от мирской суеты в пустыни и монастыри, предаваясь там суровым подвигам. Этих святых Церковь чтит как «преподобных», т.е. достигших Богоподобия в высшей степени.

Ярким примером постнического жития является жизненный путь преподобного Симеона Столпника. Уже в юности святой Симеон почувствовал любовь к уединенной, подвижнической жизни. Сперва он удалился в монастырь, где превзошел всех братий своими подвигами, а позже уединился на вершине горы и там проводил время в посте и молитве.

Вскоре слава о строгом подвижнике распространилась по всей окрестности и место святого уединения превратилось в место паломничества для многих сотен страждущих. Не желая расставаться со столь полюбившимся ему уединением, но, в то же самое время, не желая оставлять страждущих без утешения, святой Симеон по внушению Божию решил устроить себе новое место подвигов. Он соорудил столп – небольшую башенку, наверху которой была сделана тесная келья.

Стоя на столпе, святой пребывал в постоянной молитве, часто совершая земные поклоны. Пища святого была крайне скудной, при этом он питался только раз в неделю, а великим постом и вовсе не принимал пищи.

Истинный христианский подвиг всегда сочетается с глубоким смирением подвижника. С особой силой смирение преподобного проявилось, когда к нему пришли подвижники из окрестных мест, которые, узнав о необычном подвиге Симеона (ведь он стал первым столпником), решили испытать его. «Отчего, – обратились они к преподобному, – не идешь ты путем отцов наших, но изобрел другой – новый? Сойди со столпа и последуй житию древних пустынников».

Как только преподобный Симеон услышал эти слова, он тотчас начал спускаться со столпа. Но пустынники поспешили остановить его: «Нет, не сходи, святый отче, но пребывай на столпе: теперь мы знаем, что начатое тобою дело от Бога».

Вскоре преподобному предстояло пройти гораздо более тяжкое испытание. Враг нашего спасения, дьявол, завидуя благодатным дарам подвижника, решил соблазнить его. Дух обольщения явился подвижнику в образе светлого ангела на огненной колеснице и сказал: «Бог неба и земли послал меня к тебе, чтобы взял я тебя на небо». «Господи! Меня ли, грешника, хочешь взять на небо»? – удивился подвижник, и хотел уже было шагнуть на колесницу, но в последний момент осенил себя крестным знамением.

Тут же бесовское видение испарилось, и преподобный Симеон понял, от какой опасности спас его Господь. Желая искупить свой грех, он целый год простоял на одной правой ноге, которой хотел ступить на бесовскую колесницу.

Господь прославил Своего угодника даром пророчества и чудотворения. Многие язычники, приходившие к преподобному, после беседы с ним отказывались от своих заблуждений. По молитвам святого Господь совершил множество чудесных исцелений. Однако смиренный раб Христов всегда говорил исцелявшимся: «Прославляй Господа, даровавшего тебе исцеление, и отнюдь не дерзай говорить, что тебя исцелил Симеон».

Жизнь преподобного Симеона стала ярким образом стремления человека к небу. Воистину он явился «земным ангелом и небесным человеком», стоя на своем столпе подобно свече на подсвечнике, горя любовью к Богу и ближнему.

Святой Симеон родился в пределах Антиохии Сирийской в середине IV века от бедных родителей. В юности он пас овец своего отца. Однажды, придя в храм, он услышал пение заповедей Блаженств (Мт. 5, 3-12), и в нем зародилась жажда праведной жизни. Симеон начал усердно молиться Богу и просить указать ему, как достичь подлинной праведности. Вскоре ему приснилось, что он копает землю как бы для фундамента под здание. Голос ему сказал: «Копай глубже». Симеон стал усерднее копать. Считая вырытую яму достаточной глубины, он остановился, но тот же голос повелел ему копать еще глубже. То же повеление повторилось несколько раз. Тогда Симеон стал копать без-остановочно, пока таинственный голос не остановил его словами: «Довольно! А теперь если хочешь строить, строй, трудясь прилежно, потому что без труда ни в чем не достигнешь успеха». Решив стать монахом, святой Симеон покинул родительский дом и принял иночество в соседней обители. Здесь он провел некоторое время в монашеских подвигах молитвы, поста и послушания, а затем для еще больших подвигов он уединился в сирийскую пустыню. Здесь святой Симеон положил начало новому виду подвижничества: «столпни-чества». Построив столп в несколько метров высоты, он поселился на нем и этим лишил себя возможности прилечь и отдохнуть. Стоя днем и ночью, как свеча в прямом положении, он почти непрерывно молился и размышлял о Боге. Кроме строжайшего воздержания в пище, он добровольно переносил много лишений: дождь, зной и стужу. Питался он размоченной пшеницей и водой, которые приносили ему добрые люди.

Его необычайный подвиг стал известен во многих странах, и к нему начало стекаться множество посетителей из Аравии, Персии, Армении, Грузии, Италии, Испании и Британии. Видя его необыкновенную силу духа и внимая его вдохновенным наставлениям, многие язычники убеждались в истинности христианской веры и принимали крещение.

Святой Симеон сподобился дара исцелять душевные и телесные болезни и предвидел будущее. Император Феодосий II Младший (408-450 гг.) очень уважал преподобного Симеона и часто следовал его советам. Когда император скончался, его вдова царица Евдокия была совращена в монофизитскую ересь. Монофизиты не признавали во Христе две природы - Божескую и человеческую, а лишь одну Божескую. Преподобный Симеон вразумил царицу, и она опять стала православной христианкой. Новый император Маркиан (450-457 гг.) в одежде простолюдина тайно посещал преподобного и советовался с ним. По совету преподобного Симеона Маркиан созвал в Халкидоне IV Вселенский собор в 451 году, который осудил монофизитское лжеучение.

Святой Симеон жил более ста лет и скончался во время молитвы в 459 году. Его мощи почивали в Антиохии. Православная Церковь в богослужении, посвященном святому Симеону, называет его «небесным человеком, земным ангелом и светильником вселенной».

Житие преподобного Никиты Столпника, Переяславского

Пре-по-доб-ный Ни-ки-та Столп-ник Пе-ре-я-с-лав-ский был уро-жен-цем го-ро-да Пе-ре-я-с-лав-ля-За-лес-ско-го и за-ве-до-вал сбо-ром ка-зен-ных по-да-тей и на-ло-гов. В 1152 го-ду князь Юрий Дол-го-ру-кий пе-ре-нес го-род Пе-ре-я-с-лавль и ка-мен-ный храм во имя Все-ми-ло-сти-во-го Спа-са на но-вое ме-сто. В свя-зи с рас-хо-да-ми по стро-и-тель-ству го-ро-да и хра-ма был про-из-ве-ден уси-лен-ный сбор по-да-тей с жи-те-лей го-ро-да. Ни-ки-та, ру-ко-во-див-ший эти-ми сбо-ра-ми, нещад-но гра-бил жи-те-лей, со-би-рая огром-ные сум-мы де-нег для се-бя. Так дли-лось мно-го лет. Но ми-ло-серд-ный Гос-подь, же-ла-ю-щий всех греш-ни-ков спа-сти, и Ни-ки-ту при-вел к по-ка-я-нию.

Од-на-жды он при-шел в цер-ковь и услы-шал сло-ва про-ро-ка Ис-а-ии: «Из-мый-те-ся, и чи-сти бу-де-те, отьи-ми-те лу-кав-ства от душ ва-ших... на-учи-те-ся доб-ро тво-ри-ти... из-ба-ви-те оби-ди-ма-го, су-ди-те си-ру (за-щи-ти-те си-ро-ту) и оправ-ди-те вдо-ви-цу» (). Слов-но гро-мом, был по-тря-сен он эти-ми сло-ва-ми, про-ник-ши-ми в глу-би-ну серд-ца. Всю ночь Ни-ки-та про-вел без сна, вспо-ми-ная сло-ва: «Из-мый-те-ся и чи-сти бу-де-те». Од-на-ко утром он ре-шил при-гла-сить дру-зей, чтобы в ве-се-лой бе-се-де за-быть ужа-сы про-шед-шей но-чи. Гос-подь вновь при-звал Ни-ки-ту к по-ка-я-нию. Ко-гда же-на ста-ла го-то-вить обед для уго-ще-ния го-стей, то вдруг уви-де-ла в ки-пя-щем кот-ле то всплы-вав-шую че-ло-ве-че-скую го-ло-ву, то ру-ку, то но-гу. В ужа-се по-зва-ла она му-жа, и Ни-ки-та уви-дел то же са-мое. Вне-зап-но в нем про-бу-ди-лась уснув-шая со-весть, и Ни-ки-та яс-но осо-знал, что сво-и-ми по-бо-ра-ми он по-сту-па-ет как убий-ца. «Увы мне, мно-го я со-гре-шил! Гос-по-ди, на-ставь ме-ня на путь Твой!» - с та-ки-ми сло-ва-ми вы-бе-жал он из до-ма.

В трех вер-стах от Пе-ре-я-с-лав-ля сто-ял мо-на-стырь во имя свя-то-го ве-ли-ко-му-че-ни-ка Ни-ки-ты, ку-да и при-шел по-тря-сен-ный страш-ным ви-де-ни-ем Ни-ки-та. Со сле-за-ми он при-пал к но-гам игу-ме-на: «Спа-си по-ги-ба-ю-щую ду-шу». То-гда игу-мен ре-шил ис-пы-тать ис-крен-ность его по-ка-я-ния и дал пер-вое по-слу-ша-ние: три дня сто-ять при мо-на-стыр-ских во-ро-тах и ис-по-ве-до-вать всем про-хо-дя-щим гре-хи свои. С глу-бо-ким сми-ре-ни-ем Ни-ки-та при-нял пер-вое по-слу-ша-ние. Через три дня игу-мен вспом-нил о нем и по-слал од-но-го ино-ка по-смот-реть, что он де-ла-ет у мо-на-стыр-ских во-рот. Но инок не на-шел Ни-ки-ту на преж-нем ме-сте, а об-на-ру-жил его ле-жа-щим в бо-ло-те; он был по-крыт ко-ма-ра-ми и мош-ка-ми, те-ло его бы-ло в кро-ви. То-гда сам игу-мен с бра-ти-ей при-шел к доб-ро-воль-но-му стра-даль-цу и спро-сил: «Сын мой! что ты де-ла-ешь с со-бой?» «Отец! Спа-си по-ги-ба-ю-щую ду-шу», - от-ве-чал Ни-ки-та. Игу-мен одел Ни-ки-ту во вла-ся-ни-цу, сам ввел в мо-на-стырь и по-стриг в мо-на-ше-ство.

Всем серд-цем при-няв мо-на-ше-ские обе-ты, пре-по-доб-ный Ни-ки-та про-во-дил дни и но-чи в мо-лит-ве, пе-нии псал-мов и чте-нии жи-тий свя-тых по-движ-ни-ков. По бла-го-сло-ве-нию на-сто-я-те-ля он воз-ло-жил на се-бя тя-же-лые вери-ги и на ме-стах сво-их мо-на-ше-ских по-дви-гов ис-ко-пал два глу-бо-ких ко-лод-ца. Вско-ре пре-по-доб-ный уси-лил свой по-двиг - он вы-ко-пал глу-бо-кую круг-лую яму и там, воз-ло-жив на гла-ву ка-мен-ную шап-ку, стал, по-доб-но древним столп-ни-кам, на пла-мен-ную мо-лит-ву. Толь-ко го-лу-бое небо да ноч-ные звез-ды ви-дел он со дна сво-е-го стол-па-ко-лод-ца, да уз-кий под-зем-ный ход вел под цер-ков-ную сте-ну - по нему пре-по-доб-ный Ни-ки-та хо-дил в храм на бо-го-слу-же-ние.

Так, под-ви-за-ясь доб-рым по-дви-гом в оби-те-ли ве-ли-ко-му-че-ни-ка Ни-ки-ты, пре-по-доб-ный Ни-ки-та и сам за-вер-шил жизнь му-че-ни-че-ской кон-чи-ной. Од-на-жды но-чью род-ствен-ни-ки свя-то-го, при-хо-див-шие к нему для бла-го-сло-ве-ния, пре-льсти-лись его бле-стев-ши-ми ве-ри-га-ми и кре-ста-ми, при-няв их за се-реб-ря-ные, и ре-ши-ли овла-деть ими. В ночь на 24 мая 1186 го-да они разо-бра-ли по-кры-тие стол-па, уби-ли по-движ-ни-ка, сня-ли с него кре-сты и вери-ги, за-вер-ну-ли их в гру-бую хол-сти-ну и убе-жа-ли.

Пе-ред утрен-ним бо-го-слу-же-ни-ем по-но-марь, при-шед-ший за бла-го-сло-ве-ни-ем к свя-то-му Ни-ки-те, об-на-ру-жил разо-бран-ную кры-шу и со-об-щил об этом игу-ме-ну. Игу-мен с бра-ти-ей по-спе-шил к стол-пу пре-по-доб-но-го и уви-дел уби-то-го свя-то-го, от те-ла ко-то-ро-го ис-хо-ди-ло бла-го-уха-ние.

Меж-ду тем убий-цы, оста-но-вив-шись на бе-ре-гу ре-ки Вол-ги, ре-ши-ли по-де-лить до-бы-чу, но с удив-ле-ни-ем уви-де-ли, что это не се-реб-ро, а же-ле-зо, и бро-си-ли вери-ги в Вол-гу. Гос-подь про-сла-вил и эти ви-ди-мые зна-ки тай-ных по-дви-гов и тру-дов свя-то-го. В ту же ночь Си-ме-он, бла-го-че-сти-вый ста-рец Яро-слав-ско-го мо-на-сты-ря во имя свя-тых апо-сто-лов Пет-ра и Пав-ла, уви-дел над Вол-гой три яр-ких лу-ча све-та. Он со-об-щил об этом на-сто-я-те-лю мо-на-сты-ря и ста-рей-шине го-ро-да. Со-бор свя-щен-ни-ков и мно-го-чис-лен-ные го-ро-жане, со-шед-ши-е-ся к ре-ке, уви-де-ли три кре-ста и вери-ги «яко дре-во в во-дах волж-ских пла-ва-ю-щие». С бла-го-го-ве-ни-ем и мо-лит-ва-ми пе-ре-не-се-ны бы-ли вери-ги в оби-тель ве-ли-ко-му-че-ни-ка Ни-ки-ты и по-ло-же-ны на гроб пре-по-доб-но-го Ни-ки-ты. При этом про-изо-шли ис-це-ле-ния. Око-ло 1420-1425 гг. свя-ти-тель Фо-тий, мит-ро-по-лит Мос-ков-ский, бла-го-сло-вил от-крыть мо-щи свя-то-го Ни-ки-ты. Игу-мен мо-на-сты-ря с бра-ти-ей со-вер-шил мо-ле-бен, за-тем от-кры-ли бе-ре-сту, ко-то-рой бы-ло обер-ну-то нетлен-ное те-ло, но вдруг мо-ги-ла за-кры-лась зем-лей, и мо-щи оста-лись под спу-дом. В 1511-1522 гг. был воз-двиг-нут при-дел во имя пре-по-доб-но-го Ни-ки-ты, а в XIX ве-ке про-то-и-е-рей А. Сви-ре-лин со-ста-вил ака-фист свя-то-му.

См. так-же: " " в из-ло-же-нии свт. Ди-мит-рия Ро-стов-ско-го.

Молитвы

Тропарь преподобному Никите Столпнику, Переяславскому

Правосла́вным смы́слом ю́ношская возжеле́ния возненави́дев/ и до́блественныя нра́вы восприи́м, врага́ победи́л еси́,/ и во благоразу́мии Бо́гу угоди́л еси́,/ и свы́ше от Него́ прие́м дар чуде́с,/ бе́сы прогоня́ти, неду́ги исцеля́ти,/ Ники́то пресла́вне,// моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Перевод: Православным разумом возненавидев юношеские страсти и начав мужественно , ты победил врага, и в своем усердии угодил Богу, и свыше от Него получил дар чудотворений: прогонять бесов, исцелять болезни. Никита преславный, моли Христа Бога да спасет души наши.

Кондак преподобному Никите Столпнику, Переяславскому

Христа́ ра́ди от твои́х рабо́в ну́ждную смерть претерпе́л еси́/ и вене́ц нетле́ния от Него́ восприя́л еси́,/ приходя́щим же с ве́рою от честна́го твоего́ гро́ба подае́ши цельбы́,/ о Ники́то преподо́бне,// моли́твенниче о душа́х на́ших.

Перевод: Ради Христа ты претерпел насильственную смерть от рабов твоих и принял от Него нетленный венец, приходящим же с верой от почитаемого твоего гроба подаешь исцеления, о Никита преподобный, молитвенник о душах наших.

Молитва преподобному Никите Столпнику, Переяславскому

О, всечестна́я главо́, преподо́бне о́тче преблаже́нне, Ники́то преподобному́чениче! Не забу́ди ни́щих твои́х до конца́, но помина́й нас всегда́ во святы́х свои́х и благоприя́тных моли́твах к Бо́гу и не забу́ди присеща́ти чад свои́х. Моли́ за ны, о́тче благи́й и избра́нниче Христо́в, я́ко име́яй дерзнове́ние к Небе́сному Царю́, и не премолчи́ за ны ко Го́споду, и не пре́зри нас, ве́рою и любо́вию чту́щих тя. Помина́й нас, недосто́йных, у Престо́ла Вседержи́телева и не преста́й моля́ся за нас ко Христу́ Бо́гу: тебе́ бо дана́ бысть благода́ть моли́тися за ны. Не мним бо тя ме́ртва су́ща, а́ще бо и те́лом преста́вился еси́ от нас, но и по сме́рти у́бо жив пребыва́еши. Не отступа́й от нас ду́хом, сохраня́я и соблюда́я нас от стрел вра́жиих и вся́кия пре́лести бесо́вския, засту́пниче и моли́твенниче наш до́брый. А́ще бо и моще́й твои́х ра́ка пред очи́ма на́шима ви́дима есть всегда́, но свята́я твоя́ душа́ со а́нгельскими во́инствы, со Безпло́тными ли́ки, с Небе́сными си́лами у Престо́ла Вседержи́теля Бо́га досто́йно весели́тся. Ве́дуще у́бо тя вои́стинну и по сме́рти жи́ва су́ща, тебе́ припа́даем, и тебе́ мо́лимся, и ми́лися де́ем, е́же моли́тися о нас Всеси́льному Бо́гу о по́льзе душ на́ших, и испроси́ нам вре́мя на покая́ние и невозбра́нно прейти́ от земли́ на Не́бо, и го́рьких мыта́рств, и возду́шных князе́й, и ве́чныя му́ки изба́вится нам, и Небе́сному Ца́рствию насле́дником бы́ти со все́ми пра́ведными, от ве́ка угоди́вшими Ему́, Го́споду на́шему Иису́су Христу́. Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние со Безнача́льным Его́ Отце́м и Святы́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Акафист преподобному Никите Столпнику, Переславскому чудотворцу

Кондак 1

Взбранный чудотворче и великий Христов угодниче! Восхваляем тя с любовию, чада твоя, тепла предстателя к Богу тебе стяжавше. Ты же моли прославившаго тя Господа от всяких нам бед свободитися, зовущим: радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Икос 1

Ангелов подобника и бесов противоборца провидя тя всея твари Зиждитель словесы пророческими: измыйтеся и чисти будите, на покаяние огласив тя, яко втораго Павла, человеколюбно к себе призва, нас же научи ублажати тебе сице: Радуйся, сосуде избранный, свыше Богом предуведанный; радуйся, в храм Духа Всесвятаго предуставленный. Радуйся, сподобивыйся Божественнаго призвания; радуйся, удостоивыйся от Господа оправдания. Радуйся, благодать Божию, умягчающую сердце твое, получивый; радуйся, очистительнаго покаяния токи слез источивый. Радуйся, веру в призвавшаго тя Господа несумненну восприявый; радуйся, всего себе водительству Божию предавый. Радуйся, супружницу и клевретов твоих Господа ради оставивый; радуйся, невозвратное твое шествие к снисканию спасения направивый. Радуйся, Царствия Небеснаго стяжателю; радуйся, о всех к тебе притекающих теплый ко Господу предстателю. Радуйся, Никите преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 2

Видя супружницу твою, дивящуюся пременению снедных мяс якобы в человеческия члены и недоумевающую о неисповедимых судьбах Божиих, свыше озарен, исповедал еси, яко Господь на покаяние тя призывает, и абие познал еси спасающему тя Богу пети: Аллилуиа.

Икос 2

Разум недоразумеваемый, в дивном призвании твоем проявленный разумети ища, преподобне отче Никито, помышлял еси, како о Господе возмощи мир и диавола посрамити, к лавре святаго великомученика Никиты абие потекл еси, идеже и ангельский образ на ся восприим, добль воин Христов показался еси. Мы же, Господа спасшаго тя прославляюще, радостно вопием ти: Радуйся, яко мытарь, ко Господу о помиловании вопиявый; радуйся, яко заблудший сын, Отца Небеснаго взыскавый. Радуйся, яко хананея, от Христа не отступавый; радуйся, яко блудница, о гресех рыдавый. Радуйся, яко Езекия, умильно моливыйся; радуйся, яко Манассия, в покаянии смиривыйся. Радуйся, яко Иов, искушения крепко терпевый; радуйся, яко Даниил, премудрость Божию разумети вожделевый. Радуйся, Давидово раскаяние явивый; радуйся, Петровы слезы источивый. Радуйся, путь истинный к животу вечному обретый; радуйся, яко крин, любовию Божественною процветый. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 3

Сила Вышняго осени тя, преподобне отче Никито, егда в начале не был еси удостоен приятия в лавру великомученика Никиты, и трехдневным твоим пред враты оныя приседением и всенародным грехов твоих исповеданием победителя на диавола тя яви, научая нас дающему крепость людем Своим Богу пети: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй благоприятное стремление во святей лавре великомученика Никиты водворитися, но от сея быв отреваем, в тинное блато наг поверглся еси на терзание мшицем и гадом. Мы же толико крепкому твоему терпению дивящеся, вопием ти: Радуйся, миру единожды навсегда умерый; радуйся, нераскаянно вся красная мира сего презревый. Радуйся, тщеславныя помыслы смиривый; радуйся, мысль в Бозе утвердивый. Радуйся, сребролюбие изсушивый; радуйся, сластолюбие умертвивый. Радуйся, всякий гнев и избыток злобы отложивый; радуйся, смиренномудрие возлюбивый. Радуйся, душу твою по слову Христа возненавидевый; радуйся, делы благими Велиара преобидевый. Радуйся, плоть со страстьми и похотьми распный; радуйся, по обращении твоем не себе, но единому Богу живый. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 4

Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, святыя лавры игумен смятеся, зря тебе, грехолюбива бывша, на подвиги иночествующих толико бодренно дерзающа, в месте тесне тя затвори во испытание благаго твоего произволения; ты же на диавола, яко Давид на Голиафа, единоборствовати радостно с каменем веры потекл еси, поя Господу Сил: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав сказания житий древних подвижников, преподобне, како от Господа наставляеми и укрепляеми, труды ко трудом прилагаху, тем подражати возревновал еси, и тяжкия вериги, по благословению игумена, на ся возложив, день и нощь в молитвах пребывал еси. Мы же, дивное твое подвижничество прославляя, зовем ти таковая: Радуйся, житием отцев пустынных плененный; радуйся, любовию Божественною распаленный. Радуйся, произвольное узничество возлюбивый; радуйся, во умерщвление плоти железа на себе возложивый. Радуйся, в подвизех неутомимый; радуйся, во благочестии неохладимый. Радуйся, во плоти безплотных Ангелов сожителю; радуйся, своего произволения воли Божией покорителю. Радуйся, исправлении твоими безплотных удививый; радуйся, равноангельнаго жития образ истинный нам явивый. Радуйся, в собеседование с Богом выну углубленный; радуйся, благодатию Божиею преобогащенный. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 5

Богопесненную Псалтирь к достижении Небеснаго Отечества, яко светильник, во уме твоем выну содержа, тою прославлял еси Небеснаго Отца, воспевая: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше ближнии и дальнии, еже по Бозе житие твое, преподобне, чудному твоих нравов изменению удивляхуся, добродетели же и подвиги твоя прославляху, с ними же и мы сице вопием ти: Радуйся, яко в старости крепость мужескую показал еси; радуйся, яко обет иночества делами оправдал еси. Радуйся, в многострастней плоти подвизавыйся, яко безплотный; радуйся, благими помыслы и делы многоплодный. Радуйся, твоими подвиги от обленения нас возставляяй; радуйся, твоею жизнию путь ко спасению всем изъявляяй. Радуйся, любовь велию к Богу показавый; радуйся, многообразне помощь Божию испытавый. Радуйся, Божией любви к кающимся зерцало; радуйся, подвизающимся на диавола крепкое забрало. Радуйся, выну о нас с молитвою Богу предстоящий; радуйся, и поднесь обитель твою нерушиму хранящий. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 6

Проповедают тяжкия твоя вериги, смиренномудре Никито, труды и болезни, Бога ради тобою подъятыя, ихже ради дивно прослави тя Господь, обильныя исцелений струи тобою источая нам, да выну поем Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявшая в сокрушеннем сердце твоем благодать Всесвятаго Духа провидца будущих и скораго наветуемым от бесов свободителя показа тя, преподобне, научая всех вопити тебе сице: Радуйся, предняя, яко настоящая прорекавый; радуйся, дальная, яко близ сущая прозиравый. Радуйся, яко князю Михаилу вину разслабления его телеснаго объяснил еси; радуйся, яко мученическую кончину ему и болярину его быти предвестил еси. Радуйся, со пророки прославленный; радуйся, чудотворцем сопричисленный. Радуйся, гордыни диаволей низложителю; радуйся, бесов прогонителю. Радуйся, силу вражию поправый; радуйся, в силе Божией преспевавый. Радуйся, яко Царствие Божие внутрь себе стяжал еси; радуйся, яко Христа навеки в тебе жити восприял еси. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 7

Хотящу диаволу явлением своим во образе дракона устрашити тя, стояща на молитве, оружием креста поражение бесконечное нанесл еси, победителю Богу воспевая: Аллилуиа.

Икос 7

Новую тварь показа тя Зиждитель, от миролюбия к толикому боголюбию сердце твое обратив, преподобне отче, яко ты на столп, аки Илия на огненную колесницу, возшед, бдение, пост и молитву, аки кони быстротечныя от земли к небеси стяжал еси, и тако ко Христу представ, выну ходатайствуеши о нас, вопиющих тебе: Радуйся, яко еже по Бозе истинное житие познал еси; радуйся, яко тое ищущим делами показал еси. Радуйся, велемудров века сего обуивый; радуйся, истинную мудрость в смиренномудрии быти явивый. Радуйся, иго Христа восприявый: радуйся, благость онаго житием оправдавый. Радуйся, язвы Господа Иисуса любезне на теле твоем понесый; радуйся, всего себе в жертву Господеви принесый. Радуйся, земный странниче; радуйся, Божий избранниче. Радуйся, монахов наставнице; радуйся, Богоприятный о нас молитвенниче. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 8

Странное и преславное чудо видится всем, притекающим к тебе, отче Никито, яко и вода от изрытых тобою кладенцев, черплемая с верою, телесныя и душевныя недуги исцеляет, научая чудодеющему Богу пети: Аллилуиа.

Икос 8

Весь от Всесвятаго Бога облагодатствован еси, преподобне отче, яко духом Престолу Божию предстоиши, телом же в недре земли почивая, от гроба твоего подаеши цельбы. Сего ради и взываем ти таковая: Радуйся, верный рабе Владыки Всеблагаго; радуйся, храме преукрашенный Духа Всесвятаго. Радуйся, Царя Небеснаго предстоятелю; радуйся, скорый прошений подателю. Радуйся, источниче исцелений; радуйся, сокровищнице чудотворений. Радуйся, видимыми чудесы невидимую благодать, в тебе сущую, являяй; радуйся, верных души знаменьми в вере утверждаяй. Радуйся, чадам Церкве лучезарный светильниче; радуйся, дивный Христов угодниче. Радуйся, увенчанный подвижниче; радуйся, Богу присный любимиче. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 9

Всякое естество ангельское удивися великому свыше тебе дарованию, преподобне Никито, яко и древяный посох твой, страждущему телесным разслаблением Черниговскому князю Михаилу посланный от тебе и в руку им приятый, абие исцеление тому дарова и научи его пети чудодеющему тобою Богу: Аллилуиа.

Икос 9

Ветии многовещаниии недоумеют по достоянию восхвалити тя, достославно отче, яко паче естества силу вражию преславно низлагаеши. Еще бо в телеси пребывая, беса, шествовавшу к тебе князю Михаилу явльшася во образе инока и благое княже предприятие воспящавша, видимо к столпу твоему именем Христа пригвоздил еси, и поднесь туюжде власть на бесы являеши, разрушая злокозненныя действа их на человеков. Сего ради и зовем ти сице: Радуйся, лжи диаволей обличителю; радуйся, прелести бесовския посрамителю. Радуйся, власть на духи нечистыя приявый; радуйся, туюжде и по смерти удержавый. Радуйся, яко демони и гроба твоего трепещут; радуйся, яко на них и вериги твоя стрелы палящия мещут. Радуйся, яко бесныя во обитель твою точию нуждею привлачаеми бывают; радуйся, яко они здравии и смыслящии тую оставляют. Радуйся, яко демони зде и не хотяще себе открывают; радуйся, яко тобою гоними, из одержимых ими скоро убегают. Радуйся, реко исцелений быстротечная; радуйся, стражо обители вечная. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 10

Спасти хотя душу твою, богомудре отче, в кротости и смиренномудрии Христове выну поучался и дивно преуспел еси. Темже и рабом твоим, хотящим нуждно изъяти душу твою, ничтоже пререкл, ниже возопил еси; но, яко агнец незлобивый, главу подклонив, смерть от тех приял еси, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси всем, воспевающим тя и притекающим с верою к заступлению твоему, Никито столпниче. Темже и нам, к тебе прибегающим, буди столп непоколебим, от всяких нас бед и напастей выну застеняя и ограждая, за еже и поем тебе таковая: Радуйся, пристанище обуреваемых; радуйся, помоще озлобляемых. Радуйся, скорбных утешителю; радуйся, немощных укрепителю. Радуйся, грешных Бога умилостивляяй; радуйся, благих в добре утверждаяй. Радуйся, кающихся своим примером ободряяй; радуйся, о спасении подвизающимся спобораяй. Радуйся, мятущихся помыслами умирителю; радуйся, вражиих наветов отразителю. Радуйся, наших царей державо и похвало; радуйся, града Переславля утверждение и красото. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 11

Пение благодарственное Господу приносят вси, приемлющии, видящии и слышащии многочисленная чудеса, от тяжких вериг и гроба твоего бывающая силою Божиею, юже ты выну на небесех прославляеши, поя Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светозарное светило, на тверди церковней возсиявшее, преподобне отче Никито, показаша тя три огневидныя столпы, явльшияся над поверженными от убийц твоих и яко древо в водах волжских плававшими твоими веригами, яже и положити зде на гробе твоем, яко почесть трудов твоих, в нощнем видении повелел еси. Чесо ради твое водворение во светлостех святых быти уразумевше, тя воспеваем: Радуйся, жителю Божественнаго селения; радуйся, достигший вечнаго упокоения. Радуйся, благ неизреченных наслаждающийся; радуйся, лицезрения Божия насыщающийся. Радуйся, со Ангелы присно ликующий; радуйся, Трисвятую песнь немолчно поющий. Радуйся, с преподобными ублажаемый; радуйся, с мучениками увенчаваемый. Радуйся, радостию вечною преисполняемый; радуйся, любовию Божественною преуслаждаемый. Радуйся, яко тобою Вышний на небеси и на земли славится; радуйся, яко и ты сего ради Вышним на небеси и на земли прославился еси. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 12

Благодать чудес твоих, преподобне отче Никито, в сердце первосвятителя Фотия велие ко отысканию многоцелебных мощей твоих желание возжже. Ты же, богомудре, аще и попустил еси откопати и видети нетленное и чудесы благоухающее тело твое; обаче якоже и прежде человеческия славы убегавший, всех из храма, аки бурею, изринув, паки себе в землю скрыл еси. Чесо ради дивному во святых Своих Богу Иаковлю воспеваем: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще преславно действующаго тобою чудеса Царя Небеснаго, тя, отче достославне, восхваляем, аще и недостойными устами, обаче усердно ублажая тя сице: Радуйся, честное Пресвятыя Троицы носило и похваление; радуйся, святыни Духа чистое и непорочное селение. Радуйся, чудес пучино, Богом излиянная: радуйся, мироварнице, на вся недуги врачеваниями преизобильная. Радуйся, образе агнцем и пастырем; радуйся, преукрашенный всяким Божественным дарованием. Радуйся, правило веры и образе кротости духовныя; радуйся, зрителю красоты Божественныя неизреченныя. Радуйся, мира Христова благоухание; радуйся, многоцветный крине райскаго прозябения. Радуйся, яко Ангели о твоих исправлениих радуются; радуйся, яко мнози человецы по твоему примеру и предстательству спасаются. Радуйся, Никито преподобне, столпниче и чудотворче.

Кондак 13

О, преславный чудотворче и великий Христов угодниче, Никите преподобномучениче! Нынешнее наше хвалебное приношение прием, не остави присно ходатайствовать о нас у Отца Небеснаго, да в житии сем сетей вражиих и прелести бесовския избывше, воздушных мытарств и геенны вси избегнем, и всельшеся в горний Иерусалим, сподобимся с тобою пети Всеблагому Богу нашему вечно немолчное: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва преподобному Никите Столпнику, Переславскому чудотворцу

О, всечестная главо, преподобне отче преблаженне, Никито преподобномучениче! Не забуди нищих твоих до конца, но поминай нас всегда во святых своих и благоприятных молитвах к Богу и не забуди присещати чад своих. Моли за ны, отче благий и избранниче Христов, яко имеяй дерзновение к Небесному Царю, и не премолчи за ны ко Господу, и не презри нас, верою и любовию чтущих тя. Поминай нас, недостойных, у Престола Вседержителева и не престай моляся за нас ко Христу Богу: тебе бо дана бысть благодать молитися за ны. Не мним бо тя мертва суща, аще бо и телом преставился еси от нас, но и по смерти убо жив пребываеши. Не отступай от нас духом, сохраняя и соблюдая нас от стрел вражиих и всякия прелести бесовския, заступниче и молитвенниче наш добрый. Аще бо и мощей твоих рака пред очима нашима видима есть всегда, но святая твоя душа со ангельскими воинствы, со безплотными лики, с небесными силами у Престола Вседержителя Бога достойно веселится. Ведуще убо тя воистинну и по смерти жива суща, тебе припадаем, и тебе молимся, и милися деем, еже молитися о нас Всесильному Богу о пользе душ наших, и испроси нам время на покаяние и невозбранно прейти от земли на Небо, и горьких мытарств, и воздушных князей, и вечныя муки избавится нам, и Небесному Царствию наследником быти со всеми праведными, от века угодившими Ему, Господу нашему Иисусу Христу. Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Безначальным Его Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Преподобный Симеон Столпник родился в Каппадокийском селении Сисан в семье христиан Сусотиона и Марфы . С 13 лет он стал пасти овец своего отца. К этому первому своему послушанию он относился добросовестно и с любовью. Однажды Симеон, услышав в церкви Евангельские заповеди блаженств, был потрясен их глубиной. Не доверяя собственному незрелому суждению, он тут же обратился с расспросами к опытному старцу. Старец охотно разъяснил отроку содержание услышанного и окончательно укрепил в нем решимость следовать Евангельским путем. Не заходя домой, Симеон направился в ближайший монастырь и после слезных просьб был через неделю принят в число братии.

Когда Симеону исполнилось 18 лет, он принял иноческий постриг и предался подвигам строжайшего воздержания и непрестанной молитвы. Его ревность, непосильная для остальной монастырской братии, встревожила игумена, и он предложил преподобному либо умерить свои аскетические подвиги, либо покинуть монастырь. Тогда преподобный Симеон удалился из обители и поселился на дне высохшего колодца, где мог беспрепятственно исполнять свои суровые обеты. Через некоторое время игумену в сонном видении явились Ангелы, которые повелели ему вернуть Симеона в монастырь.

Однако преподобный недолго пробыл в обители.

Вскоре он удалился в каменную пещеру, расположенную недалеко от села Галанисса, и прожил там три года, все более совершенствуясь в иноческих подвигах.

Однажды он решил провести всю святую Четыредесятницу без пищи и пития. С помощью Божией преподобный выдержал этот строгий пост. С тех пор он всегда на все время святой Четыредесятницы полностью отказывался даже от хлеба и воды, двадцать дней молясь стоя, а двадцать дней - сидя, чтобы не дать ослабеть телесным силам. Целые толпы народа стали стекаться к месту его трудов, желая получить исцеление от недугов и услышать слово христианского назидания. Избегая мирской славы и стремясь вновь обрести утраченное уединение, преподобный избрал еще не известный в то время вид подвижничества. Он построил столп высотой в 4 метра и поселился на нем в маленькой келлии, предавшись усиленной молитве и посту.

Молва о преподобном Симеоне дошла до высшей церковной иерархии и императорского двора. Антиохийский Патриарх Домнин II (441-448) посетил преподобного, совершил на столпе Божественную литургию и причастил подвижника Святых Таин. Подвизавшиеся в пустыне отцы также узнали о преподобном Симеоне, избравшем такой трудный вид подвижничества. Желая испытать нового подвижника и узнать, угодны ли Богу его непомерные подвиги, они отправили к нему своих посланцев, которые должны были от лица отцов приказать преподобному Симеону сойти со столпа. В случае неповиновения они должны были насильно стащить его на землю, а если бы он проявил покорность, им поручено было от имени отцов благословить его на продолжение подвига. Преподобный проявил полное послушание и глубокое христианское смирение.

Преподобному Симеону довелось пережить многие искушения, и он неизменно одерживал над ними победу, полагаясь не на собственные слабые силы, а на Самого Господа, Который всегда приходил к нему на помощь.

Преподобный постепенно увеличивал высоту столпа, на котором стоял. Последний его столп был высотой в 40 локтей.

Вокруг него была возведена двойная ограда, которая возбраняла беспорядочным толпам народа слишком близко подходить к преподобному и нарушать его молитвенную сосредоточенность. Женщины вообще не допускались за ограду. В этом преподобный не сделал исключения даже для собственной матери, которой после долгих и безуспешных поисков удалось, наконец, обнаружить своего пропавшего сына. Не добившись свидания, она так и умерла, приникнув к окружавшей столп ограде.

Тогда преподобный попросил принести к нему гроб и благоговейно простился с усопшей матерью - и тогда мертвое лицо ее просияло блаженной улыбкой.

Преподобный Симеон провел в усиленных иноческих подвигах 80 лет, из которых 47 он простоял на столпе. Бог даровал ему исполнить в столь необычных условиях поистине апостольское служение - многие язычники приняли Крещение, потрясенные нравственной стойкостью и телесной крепостью, которые Господь даровал Своему подвижнику.

Первым узнал о кончине преподобного его ближайший ученик Антоний.

Встревоженный тем, что его наставник в течение 3-х дней не показывался народу, он поднялся на столп и нашел его мертвое тело, склоненное на молитве († 459). Погребение преподобного совершил Антиохийский Патриарх Мартирий (456-468) при огромном стечении духовенства и народа. Его похоронили недалеко от столпа. Антоний устроил на месте его подвигов монастырь, на котором почило особое благословение преподобного Симеона.

Иконописный подлинник

Новгород. XV.

Святые Симеон Столпник, Иоанн Богослов, апостол Филипп. Икона (таблетка). Новгород. Конец XV в. 24 х 19. Из Софийского собора. Новгородский музей.

Сирия. 500.

Прп. Симеон. Чеканка. Сирия. 500 г. Лувр.

Кипр. 1192.

Прп. Симеон. Фреска. Кипр (Аракос). 1192 г.

Византия. XI.

Прп. Симеон. Миниатюра. Византия. XI в. Дионисиат. Афон.

Афон. XIV.

Прп. Симеон. Мануил Панселин. Фреска церкви Успения Богородицы в Протате. Афон. Начало XIV в.

Греция. XV.

Прпп. Симеон и Давид. Икона. Греция. XV в. 40 х 26,5. Монастырь Ватопед (Афон).

Преподобный Симеон Столпник родился в Каппадокийском селении Сисан в семье христиан Сусотиона и Марфы. С 13 лет он стал пасти овец своего отца. К этому первому своему послушанию он относился добросовестно и с любовью. Однажды Симеон, услышав в церкви Евангельские заповеди блаженств, был потрясен их глубиной.

Не доверяя собственному незрелому суждению, он тут же обратился с расспросами к опытному старцу. Старец охотно разъяснил отроку содержание услышанного и окончательно укрепил в нем решимость следовать Евангельским путем. Не заходя домой, Симеон направился в ближайший монастырь и после слезных просьб был через неделю принят в число братии.

Когда Симеону исполнилось 18 лет, он принял иноческий постриг и предался подвигам строжайшего воздержания и непрестанной молитвы. Его ревность, непосильная для остальной монастырской братии, встревожила игумена, и он предложил преподобному либо умерить свои аскетические подвиги, либо покинуть монастырь. Тогда преподобный Симеон удалился из обители и поселился на дне высохшего колодца, где мог беспрепятственно исполнять свои суровые обеты. Через некоторое время игумену в сонном видении явились Ангелы, которые повелели ему вернуть Симеона в монастырь.

Однако преподобный недолго пробыл в обители.

Вскоре он удалился в каменную пещеру, расположенную недалеко от села Галанисса, и прожил там три года, все более совершенствуясь в иноческих подвигах.

Однажды он решил провести всю святую Четыредесятницу без пищи и пития. С помощью Божией преподобный выдержал этот строгий пост. С тех пор он всегда на все время святой Четыредесятницы полностью отказывался даже от хлеба и воды, двадцать дней молясь стоя, а двадцать дней - сидя, чтобы не дать ослабеть телесным силам. Целые толпы народа стали стекаться к месту его трудов, желая получить исцеление от недугов и услышать слово христианского назидания. Избегая мирской славы и стремясь вновь обрести утраченное уединение, преподобный избрал еще не известный в то время вид подвижничества. Он построил столп высотой в 4 метра и поселился на нем в маленькой келлии, предавшись усиленной молитве и посту.

Молва о преподобном Симеоне дошла до высшей церковной иерархии и императорского двора. Антиохийский Патриарх Домнин II (441-448) посетил преподобного, совершил на столпе Божественную литургию и причастил подвижника Святых Таин. Подвизавшиеся в пустыне отцы также узнали о преподобном Симеоне, избравшем такой трудный вид подвижничества. Желая испытать нового подвижника и узнать, угодны ли Богу его непомерные подвиги, они отправили к нему своих посланцев, которые должны были от лица отцов приказать преподобному Симеону сойти со столпа. В случае неповиновения они должны были насильно стащить его на землю, а если бы он проявил покорность, им поручено было от имени отцов благословить его на продолжение подвига. Преподобный проявил полное послушание и глубокое христианское смирение. Преподобному Симеону довелось пережить многие искушения, и он неизменно одерживал над ними победу, полагаясь не на собственные слабые силы, а на Самого Господа, Который всегда приходил к нему на помощь.

Преподобный постепенно увеличивал высоту столпа, на котором стоял. Последний его столп был высотой в 40 локтей.

Вокруг него была возведена двойная ограда, которая возбраняла беспорядочным толпам народа слишком близко подходить к преподобному и нарушать его молитвенную сосредоточенность. Женщины вообще не допускались за ограду. В этом преподобный не сделал исключения даже для собственной матери, которой после долгих и безуспешных поисков удалось, наконец, обнаружить своего пропавшего сына. Не добившись свидания, она так и умерла, приникнув к окружавшей столп ограде.

Тогда преподобный попросил принести к нему гроб и благоговейно простился с усопшей матерью - и тогда мертвое лицо ее просияло блаженной улыбкой.

Преподобный Симеон провел в усиленных иноческих подвигах 80 лет, из которых 47 он простоял на столпе. Бог даровал ему исполнить в столь необычных условиях поистине апостольское служение - многие язычники приняли Крещение, потрясенные нравственной стойкостью и телесной крепостью, которые Господь даровал Своему подвижнику.

Первым узнал о кончине преподобного его ближайший ученик Антоний.

Встревоженный тем, что его наставник в течение 3-х дней не показывался народу, он поднялся на столп и нашел его мертвое тело, склоненное на молитве († 459). Погребение преподобного совершил Антиохийский Патриарх Мартирий (456-468) при огромном стечении духовенства и народа. Его похоронили недалеко от столпа. Антоний устроил на месте его подвигов монастырь, на котором почило особое благословение преподобного Симеона.

Святой Симеон сподобился дара исцелять душевные и телесные болезни и предвидел будущее. Ему молятся об исцелении болезней, даровании терпеливо переносить болезни и принимать искушения и промысл Божий. Также ему молятся о вразумлении и обращения нехристиан и маловеров, о возвращении в лоно Церкви людей, попавших в секты.

Молитва преподобному Симеону Столпнику

Преподобне отче Симеоне! Воззри на нас милостивно и к земли приверженных возведи к высоте небесней. Ты горе на небеси, мы на земли низу, удалены от тебе, не толико местом, елико грехми своими и беззаконии, но к тебе прибегаем и взываем: настави нас ходити путем твоим, вразуми и руководствуй. Вся твоя святая жизнь бысть зерцалом всякия добродетели. Не престани, угодниче Божий, о нас вопия ко Господу. Испроси предстательством своим у Всемилостиваго Бога нашего мир Церкви Его, под знамением креста воинствующей, согласие в вере и единомудрие, суемудрия же и расколов истребление, утверждение во благих делех, больным исцеление, печальным утешение, обиженным заступление, бедствующим помощь. Не посрами нас, к тебе с верою притекающих. Вси православнии христиане, твоими чудесы исполненнии и милостями облагодетельствованнии, исповедуют тя быти своего покровителя и заступника. Яви древния милости твоя, и ихже отцем всепомоществовал еси, не отрини и нас, чад их, стопами их к тебе шествующих. Предстояще всечестней иконе твоей, яко тебе живу сущу, припадаем и молимся: приими моления наша и вознеси их на жертвенник благоутробия Божия, да приимем тобою благодать и благовременную в нуждех наших помощь. Укрепи наше малодушие и утверди нас в вере, да несомненно уповаем получити вся благая от благосердия Владыки молитвами твоими. О, превеликий угодниче Божий! Всем нам, с верою притекающим к тебе, помози предстательством твоим ко Господу, и всех нас управи в мире и покаянии скончати живот наш и преселитися со упованием в блаженныя недра Авраамова, идеже ты радостно во трудех и подвизех ныне почиваеши, прославляя со всеми святыми Бога, в Троице славимаго, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Loading...Loading...