Венчание проживших в браке много лет. Чинопоследование венчания

Благословен еси Господи Боже наш, иже тайнаго и чистаго брака священнодействителю, и телеснаго законоположителю, нетления хранителю, житейских благий строителю. Сам и ныне, Владыко, в начале создавый человека и положивый его яко царя твари, и рекий: не добро быти человеку единому на земли, сотворим ему помощника по нему; и взем едино от ребр его, создал еси жену, юже видев Адам, рече: сия ныне кость от костей моих, и плоть от плоти моея; сия наречется жена, яко от мужа своего взята бысть сия. Сего ради оставит человек отца своего и матерь, и прилепится жене своей, и будета два в плоть едину; и яже Бог сопряже, человек да не разлучает. Сам и ныне, Владыко Господи Боже наш, низпосли благодать Твою Небесную на рабы Твоя сия, имярек и имярек; и даждь рабе сей во всем повиноватися мужу, и рабу Твоему сему быти во главу жены, яко да поживут по воли Твоей. Благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Авраама и Сарру; благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Исаака и Ревекку; благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Иакова, и вся патриархи; благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Иосифа и Асенефу; благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Моисея и Сепфору; благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Иоакима и Анну; благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Захарию и Елисавет. Сохрани я, Господи Боже наш, якоже сохранил еси Ноя в ковчезе; сохрани я, Господи Боже наш, якоже сохранил еси Иону во чреве китове; сохрани я, Господи Боже наш, якоже сохранил еси святыя три отроки от огня, низпославый им росу с небесе; и да приидет на ня радость оная, юже имяше блаженная Елена, егда обрете Честный Крест. Помяни я, Господи Боже наш, якоже помянул еси Еноха, Сима, Илию; помяни я, Господи Боже наш, якоже помянул еси святыя Твоя четыредесять мученики, низпославый им с небесе венцы; помяни, Боже, и воспитавшия их родители; зане молитвы родителей утверждают основания домов. Помяни, Господи Боже наш, рабы Твоя уневестившияся, сшедшияся в радость сию. Помяни, Господи Боже наш, раба Твоего, имярек, и рабу Твою, имярек, и благослови я. Даждь им плод чрева, доброчадие, единомыслие душ и телес; возвыси я яко кедры ливанския, яко лозу благорозгную. Даруй им семя класяно, да всякое самодовольство имуще, изобилуют на всякое дело благое и Тебе благоугодное; и да узрят сыны сынов своих, яко новосаждения масличная окрест трапезы их; и благоугодивше пред Тобою, возсияют яко светила на небеси, в Тебе, Господе нашем. С Тобою же слава, держава, честь и поклонение, безначальному Твоему Отцу, и животворящему Твоему Духу, ныне и присно, и во веки веков.

У старообрядцев-поповцев будущие супруги приближаются теперь ближе к середине храма, где на аналое лежат Евангелие и Крест Христов. Это напоминает брачующимся, что в продолжение всей жизни, во всех житейских обстоятельствах супруги должны следовать Евангельскому учению. Брачующиеся берут на себя крест семейной жизни, чтобы следовать за Христом.

Перед аналоем расстилают подножие из новой светлой ткани, в знак того, что отныне супруги будут жить единой жизнью, разделяя горести и радости друг друга. Священник ведет жениха и невесту к аналою и ставит их на подножие, хор в это время поет 127 псалом, в котором говорится о блаженном состоянии богобоязненных людей в их супружеском, семейном быту и о том, что Господь устраивает благополучие тех, кто исполняет Его Заповеди:

«Блажени вси боящиися Господа, ходящии в путех Его, труды плод своих снеси, блажен еси и добро тебе будет. Жена твоя яко лоза плодовита, во странах дому твоего. Сынове твои яко леторасли масличныя окрест трапезы твоея. Се тако благословится человек бояися Господа. Благословит тя Господь от Сиона, и узриши благая Иеросалиму вся дни живота твоего. И узриши сыны сынов твои, мир на Израиля ».

После Великой ектении читается Апостол (часть из послания апостола Павла к жителям Ефеса), в котором разъясняются обязанности мужа и жены по отношению друг к другу. После этого священник читает Евангелие от Иоанна о первом чуде, которое Господь сотворил на браке в Кане Галилейской - претворении воды в вино.

Затем священник читает трогательные молитвы, в которых вспоминаются благословенные Господом браки ветхозаветных праотцев, призывает благословение Божие и на новобрачных. Священник просит у Господа, чтобы Он сохранил брачующихся от тревог и опасностей, как сохранил Он Ноя в ковчеге, Иону во чреве кита и трех отроков в пещи вавилонской, и даровал супругам единомыслие, долгоденствие и земные блага. Вспоминаются в молитвах и родители брачующихся.

Наступает самый торжественный момент: на брачующихся возлагаются венцы, как на царей и родоначальников будущего рода - детей, внуков и правнуков. Возложение венцов на жениха и невесту, подобно как в древности украшались главы победителей, служит наградой за их целомудренную жизнь до брака. Церковь в этот момент призывает на брачующихся благодать Святого Духа, освящающую супружество, рождение и воспитание детей. С этой минуты жених и невеста становятся мужем и женой, теперь они связаны нерасторжимыми узами брака по слову Спасителя:

Что Бог сочетал, того человек да не разлучает (Мф. 19, 6).

Священник выносит из алтаря венец, крестообразно осеняет им мужа и надевает на голову со словами: «Господи Боже наш, славою и честию венчай его ». Таким же образом он надевает венец и жене со словами: «Господи Боже наш, славою и честию венчай ея ». Затем читает молитву: «Господи Боже наш, иже славою и честию венчал еси святыя своя мученики… » После чтения молитвы хор трижды поет:

«Положил еси на главах их венцы от камени честнаго. Живота просита у тебе, и даждь има долготу днии в век века ».

Следующие молитвословия чина венчания напоминают Литургию: просительная ектения и пение «Отче наш». В это время священник в Алтаре готовит для новобрачных чашу с вином, благословляет ее и читает установленную молитву. Затем поется причастный стих «Чашу спасения прииму, и имя Господне призову » и тропари: «Господи, Господи, призри с небесе, и виждь, и посети виноград сей, и соверши его, егоже насади десница Твоя Господи. Сильно на земли будет семя его, род правых благословится ».

После сугубой ектении священник громко возглашает «Братие, радуйтеся о Господе всегда. И паки реку радуйтеся. Кроткое ваше да разумно будет всем человеком. Господь близ, ничим же пецытеся. И Бог мира да будет с вами. Всегда и ныне и присно и во́ веки веком ».

После отпуста, в котором вспоминаются святые равноапостольные «и Боговенчанные» царь Константин с матерью его Еленой, священник поворачивает новобрачных на лицом на запад, к народу, и читает молитву на снятие венцов. Затем читается и поучение новобрачным, наставление, как вести христианскую жизнь.

Сняв с новобрачных венцы, священник велит им перекреститься. Осенив крестообразно мужа венцом, он дает его поцеловать. Также и жене дает поцеловать ее венец. Затем по обычаю священник осеняет новобрачных крестом и возглашает многолетие.

После исходных поклонов по местному обычаю прихода, в котором совершается венчание, новобрачные кланяются друг другу. Оба кланяются в пояс или жена кланяется мужу в землю, а муж жене – в пояс. Наконец следует первый поцелуй, как торжественный перед всей Церковью знак взаимной любви.

Второй и третий брак (как правило, после смерти супруга или супруги) в старообрядчестве допускается, но чин венчания совершается уже менее торжественно.

ЧИН ВЕНЧАНИЯ СУПРУГОВ, В ЛЕТЕХ МНОЗЕХ СУЩИХ

Поставляется аналогий посреде церкве, и полагаются на нем Евангелие и Крест. Предстоят же в притворе: муж одесную, жена же ошуюю. Священник, облачен в фелонь, назнаменует главы супруг трижды, и дает им свещы возжженны. Таже соединяет руце их, и входят во храм, поющу священнику псалом 127, сице:

Блажени вси боящиися Господа, ходящии в путех Его.

Людие же на кийждо стих глаголют: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Труды плодов твоих снеси. Блажен еси, и добро тебе будет.

Жена твоя яко лоза плодовита, во странах дому твоего.

Сынове твои яко новосаждения масличная, окрест трапезы твоея.

Се тако благословится человек, бояйся Господа.

Благословит тя Господь от Сиона, и узриши благая Иерусалима вся дни живота твоего.

И узриши сыны сынов твоих: мир на Израиля.

Таже глаголет священник слово вкратце.

По скончании же слова, вопрошает иерей мужа глаголя:

Имаши ли, имярек , произволение благое и непринужденное, и крепкую мысль, пребывати в законном браке с женою сею имярек , юже зде пред тобою видиши?

И отвещает муж, глаголя: Имам, честный отче.

Иерей паки: Не обещался ли еси иной жене?

Муж: Не обещахся, честный отче.

И абие иерей, зря к жене, вопрошает ю, глаголя:

Имаши ли произволение благое и непринужденное, и твердую мысль, пребывати в законном браке с мужем сим имярек , егоже пред тобою зде видиши?

И отвещает жена, глаголющи: Имам, честный отче.

Иерей паки: Не обещалася ли еси иному мужу?

И отвещает жена: Не обещахся, честный отче.

Таже глаголет диакон: Благослови, Владыко.

И начинает иерей: Благословено Царство Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

И абие ектения: Миром Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

О свышнем мире и спасении душ наших, Господу помолимся.

О мире всего мира, благостоянии святых Божиих Церквей и соединении всех, Господу помолимся.

О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих вонь, Господу помолимся.

О великом господине и отце нашем, Святейшем Патриархе КИРИЛЛЕ, и о господине нашем, высокопреосвященнейшем митрополите [или: архиепископе, или: преосвященнейшем епископе] имярек, честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех, Господу помолимся.

О Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, Господу помолимся.

О рабех Божиих, имярек и имярек, и о спасении их, Господу помолимся.

О еже благословитися браку сему, якоже в Кане Галилейстей, Господу помолимся.

О еже податися им целомудрию, Господу помолимся.

О еже возвеселитися им о сынех и дщерех, Господу помолимся.

О еже дароватися им незазорному пребыванию, Господу помолимся.

О еже даровати им же и нам вся ко спасению прошения, Господу помолимся.

О еже избавитися им же и нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Лик: Тебе, Господи.

Священник возгласно: Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Таже глаголет священник молитвы сия три велегласно. Или точию третию от сих, довлеет бо зде.

Молитва 1 . Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Боже Пречистый, и всея твари Содетелю, ребро праотца Адама за Твое человеколюбие в жену преобразивый, и благословивый я, и рекий: раститеся и множитеся, и обладайте землею, и обою ею един уд показавый сопряжением. Сего бо ради оставит человек отца своего и матерь, и прилепится жене своей, и будета два в плоть едину, и яже Бог спряже, человек да не разлучает. Иже раба Твоего Авраама благословивый и разверзый ложесна Саррина, и отца множества языков сотворивый. Иже Исаака Ревекце даровавый, и рождество ея благословивый. Иже Иакова Рахиле сочетавый, и из него дванадесять патриархов показавый. Иже Иосифа и Асенефу спрягий, плод детотворения им, Ефрема и Манассию даровавый. Иже Захарию и Елисавет приемый, и Предтечу рождение им показавый. Иже от корене Иессеова по плоти израстивый Приснодеву, и из Нея воплотивыйся, и родивыйся во спасение рода человеческаго. Иже за неизреченный Твой дар и многую благость пришедый в Кану Галилейскую и тамошний брак благословивый, да явиши, яко Твоя воля есть законное супружество, и еже из него чадотворение. Сам, Владыко Пресвятый, приими моление нас, рабов Твоих, якоже тамо, и зде пришед невидимым Твоим предстательством, благослови брак сей, и подаждь рабом Твоим сим, имярек и имярек, живот мирен, долгоденствие, целомудрие, друг ко другу любовь в союзе мира, семя долгожизненное, о чадех благодать, неувядаемый славы венец. Сподоби я видети чада чадов, ложе ею ненаветно соблюди, и даждь има от росы небесныя свыше, и от тука земнаго; исполни домы их пшеницы, вина и елеа и всякия благостыни, да преподают и требующим, даруя купно и сущим с нима вся яже ко спасению прошения.

Яко Бог милости, и щедрот, и человеколюбия еси, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Молитва 2. Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Благословен еси,Господи Боже наш, Иже тайнаго и чистаго брака Священнодействителю и телеснаго Законоположителю, нетления Хранителю, житейских благий Строителю. Сам и ныне, Владыко, в начале создавый человека и положивый его яко царя твари, и рекий: не добро быти человеку единому на земли, сотворим ему помощника по нему: и взем едино от ребр его, создал еси жену, юже видев Адам, рече: сия ныне кость от костей моих, и плоть от плоти моея: сия наречется жена, яко от мужа своего взята бысть сия. Сего ради оставит человек отца своего и матерь, и прилепится жене своей, и будета два в плоть едину: и яже Бог сопряже, человек да не разлучает. Сам и ныне, Владыко Господи Боже наш, низпосли благодать Твою Небесную на рабы Твоя сия, имярек и имярек, и даждь рабе сей во всем повиноватися мужу, и рабу Твоему сему быти во главу жены, яко да поживут по воли Твоей. Благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Авраама и Сарру. Благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Исаака и Ревекку. Благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Иакова, и вся патриархи. Благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Иосифа и Асенефу. Благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Моисея и Сепфору. Благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Иоакима и Анну. Благослови я, Господи Боже наш, якоже благословил еси Захарию и Елисавет. Сохрани я, Господи Боже наш, якоже сохранил еси Ноя в ковчезе. Сохрани я, Господи Боже наш, якоже сохранил еси Иону во чреве китове. Сохрани я, Господи Боже наш, якоже сохранил еси святыя три отроки от огня, низпославый им росу с Небесе. И да приидет на ня радость оная, юже имяше блаженная Елена, егда обрете Честный Крест. Помяни я, Господи Боже наш, якоже помянул еси Еноха, Сима, Илию. Помяни я, Господи Боже наш, якоже помянул еси святыя Твоя четыредесять мученики, низпославый им с Небесе венцы. Помяни, Боже, и воспитавшия их родители: зане молитвы родителей утверждают основания домов. Помяни, Господи Боже наш, рабы Твоя, пришедшия в радость сию. Помяни, Господи Боже наш, раба Твоего имярек и рабу Твою имярек и благослови я. Даждь им доброчадие и единомыслие душ и телес, возвыси я яко кедры ливанския. Даруй им семя класяно, да всякое самодовольство имуще, изобилуют на всякое дело благое и Тебе благоугодное, и да узрят сыны сынов своих, яко новосаждения масличная окрест трапезы их. И благоугодивше пред Тобою, возсияют яко светила на небеси, в Тебе, Господе нашем.

С Тобою же слава, держава, честь и поклонение, Безначальному Твоему Отцу и Животворящему Твоему Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Молитва 3. Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Боже Святый, создавый от персти человека, и от ребра его возсоздавый жену, и спрягий ему помощника по нему, за еже тако годно бысть Твоему Величеству, не единому быти человеку на земли: Сам и ныне, Владыко, низпосли руку Твою от святаго жилища Твоего, и сочетай раба Твоего сего, имярек, и рабу Твою сию, имярек, зане от Тебе сочетавается мужу жена. Сопрязи я в единомудрии и венчай я в плоть едину.

Яко Твоя держава и Твое есть царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

И по амине, прием священник венцы, венчает первее мужа, глаголя:

Венчается раб Божий имярек рабе Божией имярек, во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа. Аминь.

Таже венчает и жену, глаголя:

Венчается раба Божия имярек рабу Божию имярек, во имя Отца, и Сына, и Святаго Духа. Аминь.

Таже благословляет я трижды, глаголя трижды: Господи Боже наш, славою и честию венчай я.

И абие: Вонмем.

Мир всем.

Людие: И духови твоему.

Премудрость

Таже прокимен Апостола, глас 8:

Положил еси на главах их венцы, от каменей честных, живота просиша у Тебе, и дал еси им.

Стих: Яко даси им благословение в век века, возвеселиши я радостию с лицем Твоим. Премудрость.

И чтец: Ко Ефесеем послания святаго апостола Павла чтение.

И паки: Вонмем.

Апостол ко Ефесеем, зачало 230.

Братие, благодаряще всегда о всех, о имени Господа нашего Иисуса Христа, Богу и Отцу: повинующеся друг другу в страсе Божии. Жены, своим мужем повинуйтеся, якоже Господу: зане муж глава есть жены, якоже и Христос глава Церкве, и Той есть спаситель тела. Но якоже Церковь повинуется Христу, такожде и жены своим мужем во всем. Мужие, любите своя жены, якоже и Христос возлюби Церковь, и Себе предаде за ню: да освятит ю, очистив банею водною в глаголе. Да представит ю Себе славну Церковь, не имущу скверны, или порока, или нечто от таковых, но да есть свята и непорочна. Тако должни суть мужие любити своя жены, яко своя телеса: любяй бо свою жену, себе самаго любит. Никтоже бо когда свою плоть возненавиде, но питает и греет ю, якоже и Господь Церковь: зане уди есмы тела Его, от плоти Его, и от костей Его. Сего ради оставит человек отца своего и матерь, и прилепится к жене своей, и будета два в плоть едину. Тайна сия велика есть: аз же глаголю во Христа и во Церковь. Обаче и вы по единому, кийждо свою жену сице да любит, якоже и себе, а жена да боится своего мужа.

Священник: Мир ти.

И чтец: И духови твоему.

Священник: Премудрость. Аллилуиа, глас 5.

Стих: Ты, Господи, сохраниши ны и соблюдеши ны от рода сего, и во век.

Священник: Премудрость, прости, услышим святаго Евангелия.

Мир всем.

Людие: И духови твоему.

Священник: От Иоанна святаго Евангелиа чтение.

Евангелие от Иоанна, зачало 6.

Во время оно, брак бысть в Кане Галилейстей, и бе Мати Иисусова ту. Зван же бысть Иисус и ученицы Его на брак. И не доставшу вину, глагола Мати Иисусова к Нему: вина не имут. Глагола Ей Иисус: что есть Мне и Тебе, жено? Не у прииде час Мой. Глагола Мати Его слугам: еже аще глаголет вам, сотворите. Беху же ту водоносы каменни шесть, лежаще по очищению иудейску, вместящия по двема или трием мерам. Глагола им Иисус: наполните водоносы воды. И наполниша их до верха. И глагола им: почерпите ныне, и принесите архитриклинови. И принесоша. Якоже вкуси архитриклин вина бывшаго от воды, и не ведяше откуду есть: слуги же ведяху почерпшии воду, пригласи жениха архитриклин. И глагола ему: всяк человек прежде доброе вино полагает, и егда упиются, тогда хуждшее: ты же соблюл еси доброе вино доселе. Се сотвори начаток знамением Иисус в Кане Галилейстей, и яви славу Свою, и вероваша в Него ученицы Его.

Лик: Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Таже: Рцем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.

Лик: Господи, помилуй.

Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Лик: Господи, помилуй.

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих, имярек, и поминает ихже хощет: мужа, жену, чад их и прочая.

Лик: Господи, помилуй, трижды.

Возглас от священника: Яко милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

И глаголет велегласно священник. Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Господи Боже наш, во спасительном Твоем смотрении, сподобивый в Кане Галилейстей, честный показати брак Твоим пришествием: Сам ныне рабы Твоя, имярек и имярек, яже благоволил еси сочетаватися друг другу, в мире и единомыслии сохрани, честный их брак покажи, нескверное их ложе соблюди, непорочное их сожительство пребывати благоволи, и сподоби я в старости маститей достигнути, чистым сердцем делающе заповеди Твоя.

Ты бо еси Бог наш, Бог еже миловати и спасати, и Тебе славу возсылаем, со Безначальным Твоим Отцем, и Всесвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Таже: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Лик: Господи, помилуй.

Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна, у Господа просим.

Лик: Подай, Господи.

Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.

Прощения и оставления грехов и прегрешений наших, у Господа просим.

Добрых и полезных душам нашим, и мира мирови, у Господа просим.

Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати, у Господа просим.

Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на Страшнем Судищи Христове просим.

Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.

Лик: Тебе, Господи.

Священник возглашает: И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати:

И людие: Отче наш, Иже еси на Небесех, да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на Небеси, и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Священник возглашает: Яко Твое есть царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

И абие приносится общая чаша. Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

И благословляет священник общую чашу, и глаголет молитву сию:

Боже, вся сотворивый крепостию Твоею, и утвердивый вселенную, и украсивый венец всех сотворенных от Тебе, и чашу общую сию подаваяй сочетавшимся во общении брака, благослови благословением духовным.

Возгласно: Яко благословися Твое имя, и прославися Твое Царство, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.

Лик: Аминь.

Таже взем священник в руку общую чашу, преподает им трижды: первее мужу, и потом жене.

И абие прием я священник, куму или иному держащу созади венцы, обращает яко образом круга. И поет священник, или людие, настоящия тропари:

Глас 5. Исаие, ликуй: Дева име во чреве и роди Сына Еммануила, Бога же и Человека, Восток имя Ему, Егоже величающе, Деву ублажаем.

Глас 7. Святии мученицы, добре страдальчествовавшии и венчавшиися, молитеся ко Господу, помиловатися душам нашим.

Слава Тебе, Христе Боже, апостолом похвало, мучеников радование, ихже проповедь: Троица Единосущная.

Таже священник, взем венцы мужа и жены осеняет ими брачующиеся.

И абие: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Священник молитву.

Боже, Боже наш, пришедый в Кану Галилейскую и тамошний брак благословивый, благослови и рабы Твоя сия, Твоим Промыслом ко общению брака сочетавшияся: благослови их входы и исходы, умножи во благих живот их, восприими венцы их в Царствии Твоем, нескверны, и непорочны, и ненаветны соблюдаяй, во веки веков.

Лик: Аминь.

Священник: Мир всем.

Лик: И духови твоему.

Главы ваша Господеви приклоните.

Лик: Тебе, Господи.

И благословляет я священник, глаголя:

Отец, Сын, и Святый Дух, Всесвятая, и Единосущная, и Живоначальная Троица, едино Божество и Царство, да благословит вас, и да подаст вам долгожитие, преспеяние живота и веры, и да исполнит вас всех сущих на земли благих, да сподобит вас и обещанных благ восприятия, молитвами Святыя Богородицы и всех святых. Аминь.

Таже: Премудрость.

Пресвятая Богородице, спаси нас.

Лик: Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Священник: Слава Тебе, Христе Боже, упование наше, слава Тебе.

Лик: Слава, и ныне: Господи, помилуй, трижды. Благослови.

Священник отпуст:

Иже в Кане Галилейстей пришествием Своим честен брак показавый, Христос, истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матере, святых славных и всехвальных апостол, святых боговенчанных царей и равноапостолов Константина и Елены, святаго великомученика Прокопия и всех святых, помилует и спасет нас, яко благ и Человеколюбец.

И поют многолетие, и поздравляют друг друга.

В связи с тяжелым наследием нашего атеистического прошлого, очень много супружеских пар, связавших себя еще в советское время узами брака, не освятили свой супружеский союз молитвословиями и церковным благословением.



Сейчас, когда Сам Господь приводит их в храм, многие из них, осознавая свой грех, просят священнослужителей «обвенчать» их после многих лет, а порой десятилетий, супружеской жизни. Совершать над такими, иногда довольно пожилыми или, прямо скажем, престарелыми людьми, Таинство Брака с призыванием благодати «чистого единомыслия», с испрашиванием «плода чрева», «соблюдении несквернаго ложа» в присутствии детей и внуков считаю кощунственным пародированием великого Таинства Брака. Некоторые священнослужители в подобных случаях совершают чин о второбрачных, что тоже не считаю уместным, т.к. в данном случае люди испрашивают благословение именно первого брака, брака с одним и единственным супругом, с которым вместе пройдена значительная часть жизненного пути. Кроме того, слова тайной молитвы последования о второбрачных «зане зноя и тяготы дневныя и плотскаго разжения не могущее понести, во второе брака общение сходятся» будут не совсем уместными в данном случае.

Остается использовать чин «благословения супругов, проживших много лет без церковного благословения», помещенный в 4 томе Настольной книги священнослужителя, своей основой имеющий чин из Львовского требника 1878 года. Однако, на мой взгляд, этот чин нуждается в серьезной доработке. Представляющий собой переработку последования о второбрачных, данный чин опускает весьма важные элементы, в сознании народа прочно соединенные с понятием брака - нет обручения и возложения перстней, нет возложения венцев, троекратного обхождения вокруг аналоя, нет общей чаши. Почему эти обрядовые элементы, сохраненные Церковью даже в последовании и второбрачных, опущены в данном чине сказать наверняка трудно. На практике использование данного чина может вызвать недоумение и смутить совесть верующих, т.к. может показаться, что венчание было профанировано, т.к. не возлагались венцы. Кроме того, произнесение совершительной формулы Таинства с простиранием руки совершителя может быть (и, скорее всего будет) воспринято как нововведение и модернизм.

Чин благословения супругов, проживших много лет

без церковного благословения.



Ко времени совершения чина посреди храма поставляется аналой с лежащим на нем св.Крестом и Евангелием. Священник, взяв у супругов их обручальные перстни, кладет их на блюде на правом углу Св.Престола и облачившись в епитрахиль, поручи и фелонь исходит к аналою, держа в руках перстни и кадильницу. Супруги, хотящие принять благословение, стоят у дверей храма - муж справа, а жена слева. Священник, вводя их в притвор храма, благословляет их главы трижды и дает им воженные свечи и совершает каждение.

Священник начинает:

Благословен Бог наш: Трисвятое по Отче наш; Яко Твое есть Царство и сила и слава…

Тропарь храма и дня. Слава; и ныне: Предстательство христиан непостыдное…

Таже ектения:

Миром Господу помолимся.

О свышнем мире и спасении душ наших, Господу помолимся.

О мире всего мира, благостоянии святых Божиих Церквей и о спасении всех, Господу помолимся.

О святем храме сем, с верою, благоговением и страхом Божиим входящих во онь, Господу помолимся.

О Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе Кирилле и о Господине и Отце нашем Блаженнейшем Митрополите Владимире и о Господине нашем Высокопреосвященнейшем (или Преосвященнейшем) (титул и имя епархиального архиерея), честнем пресвитерстве, о Христе диаконстве, о всем причте и людех, Господу помолимся.

О рабех Божиих имярек и еже о Бозе покрове и сожитии их, Господу помолимся.

О еже спожити им добре во единомыслии, Господу помолимся.

О еже подати им прощение прегрешений, грехов очищение, прощение беззаконий вольных же и невольных, Господу помолимся.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас Боже, Твоею благодатию.

Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянувши, сами себе и друг друга и весь живот наш Христу Богу предадим.

Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение Отцу и Сыну и Святому Духу ныне и присно и во веки веков.

Лик: Аминь.

Диакон: Господу помолимся.

И лик : Господи, помилуй.

Священник же чтет молитву: Боже вечный, разтоящаяся собравый в соединение, и союз любве положивый им неразрушимый; благословивый Исаака и Ревеку и наследники я Твоего обетования показавый; сам благослови и рабы Твоя Имярек и Имярек, наставляя я на всякое дело благое. Яко милостив и человеколюбец Бог еси и Тебе славу возсылаем Отцу и Сыну и Святому Духу ныне и присно и во веки веков.

Лик: Аминь.

Священник: Мир всем

Лик: И духови твоему.

Диакон:

Лик: Тебе, Господи.

Священник: Господи Боже наш, от язык предобручивый Церковь деву чистую, благослови обручение сие и соедини и сохрани рабы твоя сия в мире и единомыслии. Тебе бо подобает всякая слава честь и поклонение Отцу и Сыну и Святому Духу ныне и присно и вовеки веков.

Лик: Аминь.

Затем священник берет перстни и, совершая крестное знамение перстнями над главами новоневестных, возглашает:

Обручается раб Божий имярек рабе Божией имярек

Подобно и невесте:

Обручается раба Божия имярек рабу Божиему имярек

Затем возлагает перстни на безымянные пальцы правых рук брачующихся, а восприемник брака (или сам священник) меняет их.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Священник: Владыко Господи Боже наш, тайная ведый человеческая, иже Рааву блудницу простивый и мытарево покаяние приемый, не помяни грехов наших неведения от юности. Аще бо беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит Тебе, или какая плоть оправдится пред Тобою? Ты бо Един еси Праведен, Безгрешен, Свят, Многомилостив,Многоблагоутробеен и Сожалеющий о человеческих злодеяниях. Ты, Владыко, присвоивый рабы Твоя имярек , соедини их любовию друг ко другу: благослови их благословением небесным; даруй им мытарево обращение да во единомыслии и мире заповеди Твоя делающее, сподобятся и небесного Твоего Царствия. Яко Ты еси строитель всех и тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Лик: Аминь.

Диакон: Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.

Священник: Боже Святый, создавый от персти человека и от ребра его возсоздавый жену и спрягий ему помошника по нему, за еже тако угодно бысть Твоему величеству, не единому бытии человеку на земли. Сам и ныне, Владыко, низпосли руку Твою от Святаго жилища твоего и благослови рабов Твоих имярек , сочетай их в единомудрии, венчай их в плоть едину. Яко Твоя держава и Твое есть Царство и сила и слава Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Затем священник, взяв венцы, совершает ими над главами новоневестных крестное знамение и возлагает на главы, говоря :

Венчается раб Божий имярек рабе Божией имярек . Во Имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

И невесте:

Венчается раба Божия имярек рабу Божиему имярек . Во Имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.

Затем священник воздевает руки горе и, обратившись к брачующимся благословляет их десницей трижды, произнося:

Господи Боже наш! Славою и честию венчай их!

Диакон : Вонмем.

Священник: Мир всем.

Чтец : И духови Твоему.

Диакон: Премудрость.

Чтец: Прокимен, глас осьмый.

Положил еси на главах их венцы от камений честных, живота просиша у тебе и дал еси им.

Стих : Яко даси им благословение в век века, возвеселиши я радостию с лицеем Твоим.

Апостол ко Ефесеям, зачало 230.

Аллилуиа. Стих: Ты Господи сохраниши ны и соблюдеши ны от рода сего и во век.

Евангелие от Иоанна, зачало 6 .

И тотчас ектения :

Исполним молитву нашу Господеви.

Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.

Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна у Господа просим.

Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим.

Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим.

Добрых и полезных душам нашим у Господа просим.

Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.

Христианския кончины живота нашего, безболезненны, непостыдны, мирны и добраго ответа на Страшнем судиши Христове просим.

Соединение веры и причастие Святаго Духа испросившее сами себе и друг друга и весь живот наш Христу Богу предадим.

Лик: Тебе, Господи.

Священник, воздевая руки горе, возглашает : И сподоби нас Владыко, со дерзновением неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати.

Лик : Отче наш до конца

Священник : Яко Твое есть царство и сила и слава, отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков.

Лик: Аминь.

Священник: Мир всем.

Лик: И духови твоему.

Диакон: Главы ваша Господеви приклоните.

Лик: Тебе Господи.

Священник, благословляя общую чашу, произносит вслух молитву :

Боже, вся сотворивый крепостию Твоею и утвердивый вселенную и украсивый венец всех сотворенных от Тебе, и чашу общую сию подаваяй ныне испрашивающим Твоего благословения благослови благословением духовным.

Яко благословися Твое Имя и прославися Твое царство Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков.

И подает священник чашу брачуюшимся по три раза, сначала жениху, а после невесте. Затем, соединив их правые руки и накрыв их епитрахилью, приемлет святый крест в свою десницу и обводит брачующихся вокруг аналоя. При этом лик поет тропари со сладкопением

глас 8

Исаие, ликуй, Дева име во чреве и роди сына Эммануила, Бога же и человека, восток имя Ему, Егоже величающее, Деву ублажаем.

Иные, глас7

Святи мученицы, добре страдальчествовавшии и венчавшиеся, молитеся ко Господу, помиловатися душам нашим.

Слава Тебе, Христе Боже, апостолов похвала, мучеников радование, ихже проповедь Троица Единосущная.

Затем поставляет брачуюшихся на обычное место и снимает с их главы венцы, ничего не произнося .

После этого священник чтет во всеуслышание молитву: Боже, Боже наш, пришедый в Канну Галилейскую и тамошний брак благословивый, благослови и рабы Твоя сия, Твоим промыслом ко общению брака сочетавшыяся, благослови их входы и исходы, умножи во благих житие их, восприми венцы их в Царствии твоем, нескверны и непорочны и ненаветны соблюдаяй во веки веков.

Лик : Аминь.

И тотчас диакон произносит ектению :

Помилуй нас Боже по велицей милости Твоей, молимтися, услыши и помилуй.

Еще молимся о великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриарсе Кирилле и о Господине и Отце нашем Блаженнейшем Митрополите Владимире и о Господине нашем Высокопреосвященнейшем (или Преосвященнейшем) (титул и имя епархиального архиерея ),и о всей во Христе братии нашей.

Еще молимся о богохранимей стране нашей властех и воинстве ея, да тихое и безгрешное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.

Еще молимся о рабех Божиих имярек , ныне просящих у Бога прощения и благословения в брака общение.

Еще молимся о милости жизни мире, здравии спасении и посещении рабов Божиих, зде ныне предстоящих и молящихся.

Еще молимся за всю братию, за вся христианы.

Священник : Услыши ны Боже, Спасителю наш, упование всех концев земли и сущих в море далече и милостиа, милостив, буди Владыко о гресех наших и помилуй нас.

Милостив бо и Человеколюбец Бог еси и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Лик: Аминь.

Священник: Мир всем.

Лик : И духови твоему.

Диакон : Главы ваша Господеви приклоните.

Лик: Тебе Господи.

Отец, Сын и Святый Дух, Всесвятая Единосущная и Живоначальная Троица, Едино Божество и Царство да благословит вас, и да подаст вам долголетие, совершенство жизни и веры и да исполнит вас всеми земными благами и да сподобит вас получить и обещанные небесные блага молитвами Пресвятыя Богородицы и всех святых.

Лик: Аминь.

Диакон: Премудрость.

Священник: Пресвятая Богородице, спаси нас.

Лик : Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога слова родшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Священник : Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе.

Лик : Слава; И ныне. Господи, помилуй. Благослови.

Священник произносит отпуст, осеняя предстоящих Св. Крестом : Иже в Канне Галилейстей пришествием Своим честен брак показавый, Христос, Истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матери, Святых славных и всехвальных апостол, святых равноапостольных Константина и Елены и святаго великомученика Прокопия и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.

Затем возглашается многолетие .

Пользовательского поиска

Чем отличается первый чин венчания от второго?

Ответ: Древняя Церковь рассматривала второбрачие как нравственное не-совершенство, уступку чувственности и нарушение обета, данного преж-нему супругу. По этой причине она не одобряла заключения повторных браков. Второбрачные не допускались в клир, ибо, согласно предписанию апостола Павла, пресвитер должен быть «непорочен, муж одной жены» (Тит. 1, 6).
Церковь отказывалась принимать всякое участие в совершении по-вторных браков и запрещала священнику «пиршествовать» на браке двоеженца (Книга правил... Неокесарийский собор, правило 7). Тем бо-лее, по словам преподобного Феодора Студита (IX в.), непозволительно было священнику венчать повторный брак. Однако вдовцам и вдовицам не возбранялось вступать в гражданский брак при условии, чтобы он был не тайным, а заключался при свидетелях.
Гражданский порядок заключения браков святой Никифор Испо-ведник, Патриарх Константинопольский (IX в.), излагает в 135 правиле: «Если вдовец хочет жениться на вдове, то он должен устроить брачную трапезу, созвать на пир десять соседей и в их присутствии объявить: «Знайте, господа и братья, что я беру эту женщину за супругу». Но этот брак не получает благословения по церковному чинопоследованию, и оба супруга подвергаются епитимии за второбрачие.
Второй и третий браки рассматривались в Древней Церкви как врачевство против блуда. От вступающих в них требовался покаянный подвиг очищения совести. Двоеженцы отлучались от Причастия Святых Христовых Таин на год или два. Вступающим в третий брак назначалась епитимия от 3 до 5 лет (Св. Василий Великий, правила 4, 50). Ис-ключения из этих правил делались только для лиц, расторгнувших брак по вине другого супруга.
Но так как и второй брак все-таки был разрешен апостолом, если и он был заключен «в Господе» (1 Кор. 7, 39), то Церковь, хотя и остав-ляла второбрачных без своего благословения, однако не могла не приз-нать в их союзе характера Таинства с той мерой благодати, какая при-суща каждому христианину и его браку в силу Таинств Крещения и Миропомазания. Без сомнения, общецерковная мысль выражена в сле-дующих словах блаженного Августина: «Вступающий не в первый брак не совершил греха, а только утратил некоторую меру Таинства, необхо-димую для приобретения добродетельной жизни, для получения печати церковного рукоположения». Умаление Таинства во втором браке ус-матривалось, конечно, в том, что он уже не представлял собою «полного образа» духовного союза Христа с Церковью — Единого с единою, а уподобляется этому союзу только по своей нерасторжимости, в чем бла-женный Августин и полагал «существо Таинства Брака».
Строгое соблюдение правила, не допускавшего никакого церковного торжества при совершении вторых браков, сделалось невозможным после издания новеллы Льва Философа (893 г.), постановившей церковное благословение необходимым условием законности всякого брака. Сначала
вошло в обычай благословлять второбрачных без венчания, то есть без возложения на их головы венцов — символа девственной чистоты и тор-жества над чувственностью. В этом узком смысле и следует понимать все церковные правила XI—XII веков, запрещавшие венчать второбрачных. Впоследствии это различие в обряде церковного благословения первых и вторых браков повсюду исчезло на Востоке. Святой Симеон Солунский (XIV в.) указывал лишь на одну особенность в церковном последовании о второбрачных — им не преподавалось Причащение Святых Даров, а только общая чаша.
Рассматривая первый брак, по выражению святителя Григория Бо-гослова, как «закон», а второй как «снисхождение» к человеческой немо-щи, Церковь позже внесла некоторые различия в чинопоследавания для первого и второго брака. Последние венчались по более короткому чину. Обычный чин венчания второбрачных был выработан к XVI веку.
Последование второбрачных совершается менее торжественно, чем полный чин венчания, и исполнено чувством покаяния. Этот чин соверша-ется сразу же на середине храма перед аналоем, на котором лежат Крест и Евангелие.

2. Схема чина венчания второбрачных

Изнесение святых Креста и Евангелия из алтаря
«Благословен Бог наш...»
Трисвятое по «Отче наш...»
Мирная ектения
Две молитвы на обручение
Обручение кольцами
Три молитвы (две покаянного характера)
Возложение венцов
Тайносовершительные слова Венчания
Чтение Прокимна, Апостола, Евангелия
Сугубая ектения
Молитва
Просительная ектения
Молитва: «Отче наш...»
Благословение и преподание общей чаши
Хождение вокруг аналоя с пением тропарей
Снятие венцов
Две молитвы
Отпуст

3. Идейный смысл молитвословий чина венчания второбрачных

При обручении второбрачные, по обычаю, воспринимают возжжен-ные свечи, так как в Требнике прямого запрещения на это нет. И обручение далее совершается как и в первом браке. После того, как кольца надеты на вступающих во второй брак, священник читает молитвы чина венчания. В первой из них священник просит Бога призвать втор-обрачных к покаянию, простить им все согрешения, вольные и невольные, соединить друг друга любовью, даровать им обращение мытаря, слезы блудницы, исповедание разбойника, чтобы они могли в своей жизни со-блюдать в единомыслии заповеди Божии и сподобились Царствия Не-бесного. Во второй молитве священник вновь просит Господа Иисуса Христа очистить беззакония брачущихся, ибо они не смогли понести «тяготы плотского разжения».
Венцы на второбрачных в современном чине возлагаются в знак взаимного единения и власти над будущим потомством, но не в награду за целомудоие. Чина разрешения венцов для второбрачных в Требнике не указывается. В остальном последование о второбрачных не отличается от того, которое совершается над вступающими в первый брак.

4. Совершение чина браковенчания второбрачных в Русской Церкви
В XV веке относительно Таинства Венчания второбрачных находим свидетельство только в одном богослужебном памятнике. По этому спи-ску после обычного начала читаются тропари: дневной, «Спаси, Господи, люди Твоя», храма, «слава» святого, и «ныне» — Богородичен. За ними следуют молитвы: «Господи Боже иже Авраама друга Себе назвав» и «Господи Боже наш, един Благ и Человеколюбец...», Апостол к Ефеся-нам (5, 25—33). Евангелие от Матфея: «Во время оно приступиша ко Иисусу фарисеи, искушающе его и глаголюще Ему: Аще достоит человеку пустить жену по всякой вине...», ектения сугубая и отпуст. (Служебник рукописный Софийской библиотеки. N 839, л.132—134).
Порядок этого чина соответствует требованию древних правил от-лучать второбрачных от причащения на определенное время и не возла-гать на них венцы (Евхологион Гоара, с.401). Отсутствие в чине возло-жения венцов и причащения Преждеосвященными святыми Дарами го-ворит о согласии порядка венчания второбрачных с требованием этих правил.
В XVI веке чин Венчания двоеженца состоял, согласно с практикой греческой Церкви, из обычного начала (возгласа священника, чтения Трисвятого по «Отче наш»), тропаря дня и одной молитвы: «Господи Боже наш, иже Аврааму друга назвав». Были и другие варианты, иногда читали молитвы от скверны, иногда в конце чина произносилась великая ектения, иногда читали еще одну молитву, находящуюся на первом месте: «Господи Боже наш, сподоби нас спасительным Твоим смотрением...» Еще один памятник после молитвы «Господи Боже наш, иже Аврааму друга назвав» указывает прокимен «Славою и честию венчал еси нас», нынешний апостол и Евангелие от Матфея (19, 3—12), сугубую ектению и отпуст (особый). В постановлениях Стоглавого собора изложено именно это последование венчания второбрачных. Разница только в отпусте (Стоглав, глава 20, с. 112—114).
Согласно Уставу Стоглавого собора, при венчании вдовца и девицы совершался чин первого брака («все поряду венчание»).
При этом священник в молитвах и на ектениях первым называет имя первобрачного в этой паре, а потом второбрачного. По окончании всего глаголет молитву о двоеженце (Стоглав, гл.19, с.111).
К числу особенностей рассматриваемых чинов венчания втор-обрачных нужно отнести обычай возлагать венец не на голову, а на пра-вое плечо, а также обычай пить из общей чаши всем присутствующим в храме.
Третий брак дозволялся в древнерусской церковной практике только «по нужде» и совершался по чину второбрачных. Благослови вас Господь!

Loading...Loading...